Går budskapet hem ?

eller går åhörarna hem? detta var något jag första gången hörde av Britta Brügge författare till bl.a boken Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet

Jag har under så många år försökt visa på vikten av att kunna  överleva på naturens villkor med ”enkel” utrustning. Det som sakta har infunnit sig hos mig är att ta det hela ett steg vidare till vad jag i dag känner mig mera intresserad av att visa på nämligen att mera (över)leva på naturens villkor och skillnaderna däremellan.

Skillnaden mellan Överleva och leva är enligt mig stora skillnader där överlevnad eller en överlevnadssituation är en händelse fenomen eller situation som du i hög grad skall försöka undvika, har du dock hamnat eller försatt dig i en sådan så gäller det att försöka ta sig ur eller i från den situationen så bra som möjligt. Vad du då förhoppningsvis tar dig till är en situation fenomen eller händelse där du skall försöka leva och stanna kvar i så länge som möjligt.

I denna för mig framväxande process så har är vägen inte spikrak men behöver såväl inte vara. Att bara leva livet är för mig den mest spännande skolan av alla där jag hela tiden stöter på nya utmaningar möjligheter, en sådan händelse utmaning händelse inträffade för en kort tid sedan  som ledde fram till min så kallade förklaringsmodell i Konsten att (över)leva

Förklarings modellen är under uppbyggnad men kommer enligt mig ha en hygglig potential att kunna ge nya insikter på just det området den gör anspråk på att förklara nämligen de ”lilla” området Konsten att (över)leva – kul i olika lager.

IMG_1206Hur har den då uppkommit? den har uppkommit av flera anledningar men den viktigaste var att jag bytte min relativt fina fyrhjulsdrivna Passat mot en Suzuki swift av årsmodell 89 med ett tilltagande missljud från vänster bakdäck. Bilen är helt ok och väl underhållen från den förre ägaren ingen skugga faller på honom då han inte kände till missljudet vid bytestillfället.

Jag hade kört ca 200 mil med ett tilltagande missljud då jag inser att hjullagret har inte så många mil kvar att rulla. Sagt och gjort så beställer jag ett hjullager av passande märke till Autoexperten i Täby där jag kan hämta upp det redan samma eftermiddag. Jag pratar där med Veronica om att få låna kundparkeringen och byta hjullagret vilket var OK enligt henne. Redan nästa dag så startar jag min färd från Yxlan till Autoexperten i Täby en sträcka på ca 70km,  jag stannar flera gånger under resans gång för att säkerställa att hjulet sitter på plats. Jag kör den sista kilometern i ca trettio kilometer och svänger in på Kundparkeringen och stannar bilen.

Jag kliver ur och noterar att däcket befinner sig en bit utanför själva hjulhuset. jag plockar fram domkraften och böjar försiktigt hissa upp bilen vänster bak. När hjulet lossar marken så ramlar det direkt av hjulhuset och ner på asfalten framför mig utan att en hjulmutter lossats. Jag bara tänker ops det var inte så mycket längre jag kunnat framföra mitt fordon med fyra hjul kvar på sina axlar. Sagt och gjort springer jag in på Autoexperten och snabbpresenterar mig för Veronica och en manlig kollega till henne.

Jag ber dem följa med ut och skåda det inträffade, den manlige kollegan  påpekar vikten av att jag köper en lott denna dag. När detta är ett faktum så startar jag med att försöka slå ur de yttre kullager ringarna då de inre redan är loss och sitter på hjulaxeln. Några kulor till kullagren är det ont om då det flesta har ”malts” sönder i själva framförandet av fordonet. Efter ca 5 minuter lyckas jag slå bort en yttre ring med mina inköpta Biltema verktyg. Den andra ringen får jag låna ett don för att frigöra så där står jag med fyra ringar av varierande kvalité och endast några få kulor kvar.

Det är när jag sitter där och ”fipplar” som jag inser kopplingen mellan Grunden för liv – Överlevnad – levnad och hur den kan förklaras i från ett för mig nytt sammanhang.

IMG_1223Jag ser själva hjulaxeln som grunden för liv. jag ser den inre ringen i kullagret som Överlevnad, jag ser den yttre ringen som levnad och kulorna däremellan som förutsättningar för att upprätthålla dessa storheter. Att fylla mellanrummen med ”rätt” antal kulor och se till att det är smorda med rätt smörja för att på så vis ge en lång livslängd är vad man kan se dessa storheter som och att man kan sammanföra dessa till ett är det nya för mig. Jag jobbar för tillfället med att ta fram ett presentationsmaterial för denna modell. Som med mycket annat jag gör är detta ett högst levande dokument men att tänket kommer jag nog att använda mig av en tid framöver.

Med denna förklaringsmodell gör undertecknad anspråk på att likna Mandelbrotmängden en berömd fraktal som bygger på upprepning av självlikformighet i olika skalor. Jag menar att man kan upprepa denna modell som en förklaringsmodell inom området pedagogik på så många områden. Men det är vad jag tror så vi får se var detta tar vägen.

En tydligare presentation och föreläsning kommer att kunna bokas på denna och en annan sida inom en ganska snar framtid. Återkommer mera om det när det är klart

Ha en fin dag med varma hälsningar Naturvisare/bilmekaniker Mikael

Det här inlägget postades i Preparations. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *