Fibrer Svenska

Elduppgörning med bågdrill

Bilden illustrerar undertecknad med försök till att drilla eld. Den avgörande faktorn med att drilla med bågdrill är just starka fibrer.

När man för en stund sätter sig ner och reflekterar över sådant som verkligen kan göra skillnad för dina möjligheter att överleva så är tråden,snöret,repet eller något att binda eller fästa med. En mycket viktig skillnad för din förmåga till att överleva på lite längre sikt.

Att värdera vad som är den viktigaste uppfiningen för oss människor är kanske inte helt avgörande men vår förmåga till att tvinna protein/växtfibrer för användnig ligger högt på min lista.

Jag vill citera en mycket klok man och vän som sa i  en kontext om sjukvård, citat: Det beror på. slut citat vad min tolkning av vad han menade med det, är att man bör tänka både en och två gånger, innan man drar slutsatser om vad som är ”rätt eller fel”.

Vad skall man välja för tråd?

– det beror naturligtvis väldigt mycket på ens situation.

Villka växt eller proteinfibrer är bra att använda i den subarktiska miljön?
till att börja med är det bra om man lär sig känna igen ex.p växten som skall användas för att tvinna med.

Lite fakta om fibrer.

Fiber, kan betyda:

 

  • Trådformig bildning i växt- eller djurorganismer
  • Trådformigt tekniskt material:
  • Textilfibrer- en textilfiber har en längd som är minst 100 ggr sin diameter eller bredd och kan spinnas till garner.
  • Naturfiber är textilfibrer som bildas i naturen och kommer från fröhår eller hår från pälsdjur. Naturfibrerna delas oftast in i två områden: växtfiber och djurfiber. Fibrerna är som regel kortare än konstfiber och är därför som regel stapelfibrer och inte filamentfibrer.Naturfibrerna var de första textilfibrerna som människan nyttjade. Man har funnit 30 000 år gamla bearbetade ull och lin-fibrer i en grotta i Georgien.
  • Växtfibrer, vanligen hår (till exempel fröull hos bomull, kapok och rami) eller kärlsträngar eller delar av dessa (till exempel hos lin och hampa)
  • Massafibrer, som härrör från växtfibrer, normal vedfibrer, och som används för papperstillverkning
  • Animaliska fibrer, (djurfibrer), det vill säga hår (till exempel ull) eller kokongtrådar (silke)
  • Konstfibrer (som kan vara Regenatfibrer) eller Syntetfibrer
  • Mineraliska fibrer av glas, grafit, bor osv. som bland annat ingår som armering i kompositmaterial.
  • Optisk fiber, särskilt typ av mineraliska glasfibrer, avsedd för överföring av ljussignaler med mycket hög kapacitet över långa avstånd, exempelvis data- och telekommunikation.
  • Kostfibrer  numera benämnt fiber, är kolhydrater (med undantag för lignin som är kostfiber men ej kolhydrat) som inte kan brytas ned av tarmens enzymer (spjälkas) och som inte kan tas upp av tunntarmen, och därför når tjocktarmen utan att ge någon energi. I näringsdeklarationer på livsmedelräknas inte fiber som kolhydrater, utan anges separat.Fiber ger mättnadskänsla och underlättar tarmverksamheten genom att binda vätska vilket minskar risken för förstoppning och divertiklar (utbuktningar i tarmväggen). Kostfiber är bra för peristaltiken. Kostfiber finns bland annat i vetekli, vetegroddar, linfrö, psylliumfrö, korn och havre.Gelbildande fiber påverkar blodsockerhalten och därmed insulinnivåerna på ett positivt sätt och kan troligen minska risken för tjocktarmscancer. Gelbildande fiber finns i frukt, bär, grönsaker, havre, råg, linser, bönor och ärtor.Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör en vuxen människas intag av kostfiber ligga mellan 25 och 35 gram per dag eller 3 gram kostfiber för varje megajoule (MJ) energi (1 MJ = 238 kcal). Enligt Nordiska Näringsrekommendationer (NNR) är övre gränsen för kostfiberintag 50g/dag, ett högre intag kan hämma tarmens absorption genom att binda näring och energi som följer med faeces.

Källa: Wikipedia